E-type V12 1973

 

Efter att ha avverkat ett tiotal olika Jaggor under ca 25 års tid,
blev det nu äntligen dags att uppfylla min stora dröm. -En E-type!
Den inhandlades den 12/3-2005, på väg till Jaguarklubbens årsmöte.

På följande sidor kan ni följa dess öde. Innehållet kommer att fyllas
på allteftersom arbetet fortskrider och nya händelser inträffar.


Klicka här för att se historien!
Drömmen som skulle bli sann...
Så här såg den ut när den stod i Tumba.
Bråttom hade vi och dåligt väglag var det, så kontrollen var inte så noggrann. Men jag chansade och gjorde upp i alla fall.
Typiskt exempel på hur man inte skall göra...
Klicka här för att se historien!
Golvjobb
Jobbet börjar.....
Det mest uppenbara fixas direkt.
Någon klant hade vid upprepade tillfällen lyft bilen med tvåpelarlyft,
-utan att fråga efter var man skall sätta lyftkuddarna!
Som tur är verkar det finnas ovanligt lite rost...
Klicka här för att se historien!
Första provkörningen.

Första ordentliga provkörningen gick till Jaguar Light Meet i Kolsva.
Mycket trevligt! Mindre trevlig var bensinåtgången på ca 2,5 liter milen, och förgasarna som upprepade gånger flödade över. Vissa problem med överhettning hade vi också, det blev till att köra med AC:n tillslagen hela tiden för att hålla elfläktarna igång. Men tolvan sjöng härligt ändå!

Klicka här för att se historien!
Motor, låda, insprut osv...
Originalmotorn visade sig vara ett offer för dålig eller obefintlig skötsel.
Den kommer att renoveras så småningom, men tills vidare kommer detta paket att tjänsgöra i dess ställe. Tack Björn!
Klicka här för att se historien!
Elsystem och elektronikstyrning
Denna härva går inte av för hackor.
Den fyller en hel bilplats i garaget och hörde ihop med nya motorn.
Som tur var gick det att minska omfånget en aning.

Ja så här långt blev 2005.
Vi hann med en liten träff i Örebro den 8/10 också ( se länk HÄR: ), sedan var det slut på fritiden och Cristal, som jag kallar henne (efter Champagnen, -ren njutning och lång eftersmak), åkte ganska omgående in i garaget för vintern. Tråkigt, men man måste ju jobba också.

Meningen var att det skulle göras en enklare uppsnyggning under hösten och vintern, men som det visade sig räckte tiden bara till för diverse aktiviteter på internet för Jaguarklubbens räkning. Hackare var i farten och det gick åt mycket tid åt att reparera skadorna, knacka kod och uppgradera forum och hemsida. Så när detta skrivs den 12/4 2006, har jag faktiskt inte sett bilen sedan den ställdes in!

För ett par veckor sedan fick jag också av en händelse veta att
DETTA ÄR DEN NÄST NÄST SISTA VÄNSTERSTYRDA 2+2:an !

Den sista står på Jaguarmuseet i Coventry, den näst sista finns det inga aktuella uppgifter om. Det kan faktiskt vara så att detta är den sista överlevande privatsålda V12-coupe´n! ?? Det ställer saker och ting på huvudet lite grann vad gäller fortsatt renovering och uppgradering. Jag hade tänkt fortsätta med diverse uppgraderingar och moderniseringar, men nu får jag nog fundera på hur jag skall göra med bilen framledes, medan jag avnjuter kommande sommar, med bilen i nuvarande skick. Förmodligen blir det en helomvändning och originalrenovering av detta projekt, medan jag istället flyttar över uppgraderingarna till min 2+2-69:a, även kallad "tak-vraket".

Tiden får utvisa. Vad som än händer kommer det att visas här.


Klicka här för att se historien!
Bakaxeljobb m.m
Nu är det år 2006. Det går alldeles för fort!
Man kan ju inte sitta sysslolös ett helt år, så något måste ju göras.
Bakaxeln hade väsnats en del, så den kanske borde vara näst på tur?
  Härnäst blir det nog kosmetiska förbättringar. Välkommen tillbaka!