Austin Mini 1000 1971 Helrenovering

 

Denna "koja" skulle egentligen ha blivit min dotters första bil.
Planen var att fixa "bara lite" och få den färdig till hennes 18-års dag.
Men när den dagen närmade sig, stod det klart att hon inte ville ha en egen bil.
- - Det var mycket enklare att låna min :-)
Så jag rev ner den i atomer för att göra en super-renovering istället..
Det var 10 år sedan...Här visas förloppet fram till nu.

Läs beskrivningarna och klicka på bilderna till vänster för att se mera .


Click to see page
Kaross och lack.

Eftersom detta projekt startade före den "digitala eran", har jag inge elektroniska bilder som visar karosserireparationerna. Karossen blästrades i delar och alla skadade bitar byttes ut. Därefter lackerades bilen i delar enligt alla konstens regler och lite till.
Denna sida kommer att visa hur karossen såg ut under lackeringsfasen.

Karossen grundades först med 3 lager epoxi-primer, därefter 3 lager primer-filler med ett skvallerskikt för att visa eventuella pyttesmå ojämnheter under kloss-slipningen.
Därefter täcktes undersidan med ett lager ljuddämpande gummimassa.

Sedan fick alla ytor, såväl inuti som under och utanpå, först 2 lager sealer, sedan 3 lager 2-komponent solidlack följt av 2 lager 2k klarlack. På utsidan klossades karossen igen och 4 lager klarlack avslutade det hela. Resultatet är en finish med mycket bra djup, glans och hållbarhet.

Alla hålrum och skarvar rostskyddades med tunt inträngande rostskydd.

Click to see page
Fjädring & Bromsar.

Efter lackeringen började montering a hjälpramar och fjädring.
Bakre hjälpramen byttes mot en ny.
Varje enskild del som tidigare varit målad blev blästrad och pulverlackerad, först med primer och sedan med topplack.
Alla slitna delar blev ersatta med nya och alla skruvar, muttrar och brickor blev antingen omförzinkade eller bytta mot nya.

Nya bussningar och lager, bromscylindrar och backar, stötdämpare och gummiklockor monterades också.

Click to see page
Allmän montering.

Sedan var det dags för allmän montering av diverse delar runtom på karossen.
Som en generell regel blev alla lösa delar antingen pulverlackade eller omförzinkade.
Det är förvånande hur många bitar det finns i en bil, även en så enkel som denna.

Click to see page
Interiör
Interiören var inte så värst dålig till att börja med. Inga hål eller lösa sömmar och bara måttligt slitage. Icke desto mindre installerades ett nytt innertak med ljuddämpande filt istället för det gamla som hade gulnat, samt en ny mattsats.
Sätena fick nya fjäderbottnar och en allmän renovering. Dörrsidor och bälten restaurerades.
Gummit runt dörrar och fönster byttes mot nytt.
3 av fönstren hade fått mindre repor, så dessa bytes också.
Instrument och värmare fick sig också en översyn förstås.
Click to see page
Motor och växellåda

Eftersom bilen bara hade gått ca 6500 mil, var drivpaketet inte särskilt slitet. Däremot behövdes en rengöring och en konvertering till vår moderna blyfria bensin. När man ändå har isär, plockar man inte gärna ihop gamla slitdelar, så det blev en helrenovering här också.
Således: nya ventiler och säten, planing ca 3 mm, toppdecking (cylinderhoning med stressplatta) , slipning av vevaxel och nya lager, nya ringar, ny oljepump så klart och som grädde på moset en Swiftune SW-5 kamaxel med nya lyftare.
Det balanserades och kompletterades med ny kopplingslamell.

Växellådan behövde bara rengöras och monteras ihop med nya packningar och axeltätningar.
De speciella inre drivknutarna byttes mot nya.
Före återmontering glasblästrades alla aluminiumdelar för att återfå känslan av nyskick.


Click to see page
Finalen!

10 år efter starten av detta projekt, börjar det likna en bil igen.
Denna sida visar resultatet av alla mina insatser.
Ungefär 500 timmars jobb och EN MASSA kosing har plöjts ned i denna charmiga lilla bil (visst är den söt?)
Det har varit ett roligt projekt och jag hoppas nu att den kommer att ge någon seriös entusiast mycket nöje under en lång tid framöver.

Ja, den är till salu (!), och till självkostnadspris dessutom.
Min hobby är att renovera bilar, inte att samla på dom.


OBS! Bilen har inte körts efter renoveringen, så man kan säga att detta är en 38 år gammal, NY bil! Mätaren är därför nollställd.

Om du är intresserad, vänligen kontakta mig här .
Tack för visat intresse!